Peter Čas, Steklarna Hrastnik: Znamo narediti najzahtevnejše steklenice, v katere naši kupci polnijo žgano pijačo tudi za 6.100 dolarjev
S Petrom Časom, ki je od avgusta generalni direktor skupine Vaider, katere del je Steklarna Hrastnik – to je vodil prej –, smo se pogovarjali o razlogih za izjemne rezultate Steklarne Hrastnik in o njeni prihodnosti. O tem, kako je mogoče, da že pet odstotkov prihodkov z embalažnim steklom ustvarijo v ZDA, kako so lahko v dveh letih prihodke povečali za tri četrtine in kako bodo poslovali letos. Zanimalo nas je, ali bodo lahko tudi dolgoročno ohranili lansko izjemno dobičkovno maržo. Zanimalo nas je tudi, kako kupujejo elektriko, kdaj bodo začeli kot surovino uporabljati povratno embalažo, kako v tej tovarni, ki se pospešeno avtomatizira in digitalizira, preusposabljajo zaposlene …
Izvažate v 60 držav. Vaš največji trg je s 40-odstotnim deležem Italija, sledita Francija in Nemčija. So ti bližnji trgi največji, ker steklo ne prenese visokih transportnih stroškov?
Predvsem komercialno steklo, torej steklenice za pivo, vino, mineralno vodo, kjer so cene nižje, prenese stroške transporta na razdalji od 400 do 600 kilometrov. Naši nišni izdelki pa prenesejo tudi stroške čezoceanskega prevoza. V tem segmentu trga smo na svetu samo dva ali trije proizvajalci. Poleg nas, Steklarne Hrastnik, sta naša tekmeca iz Francije in Italije.
S prodajo v ZDA ustvarite že pet odstotkov prihodkov. S čim ste tam konkurenčni? Boste v ZDA še povečevali prodajo?
ZDA so zelo zanimiv trg. Sami nimajo steklarne, ki bi bila v tem nišnem segmentu, kjer nastopamo mi. Naš konkurent je sicer postavil steklarno v Mehiki, a vsem potrebam trga ne more zadostiti. V Ameriki smo začeli intenzivno delati že pred nekaj leti. Pri kupcih uspešno nastopamo prek partnerjev in distributerjev, ponekod pa tudi z direktnimi stiki. Tam prodamo največ steklenic za ameriški viski bourbon, gin, vodko …
Steklo je pravzaprav staljen pesek. Osnovna sestavina stekla je kremenčev pesek, ki ga morate toliko segreti, da se stali. Steklarna Hrastnik ima enega najčistejših stekel na svetu. Od česa je odvisna čistost stekla in zakaj je to pomembno?
Naše steklo je povsem prosojno, brez odtenkov sive ali zelene, ki jih imajo stekla nižje kakovosti. Čistost oziroma prosojnost stekla je pomembna, ker z njo poudariš lepoto in dizajn steklenice, s tem pa vsebino pijače. Čistost stekla je še posebej pomembna, če nanj nanašaš še barvo. Če želiš dobiti res pravi barvni odtenek steklenice, mora biti steklo prosojno. Denimo zdaj smo v pogovorih s kupcem, ki posamezno steklenico pijače proda za 3.200 do 6.100 dolarjev. Taka cena zahteva zelo lepe steklenice, steklenicam se dodaja še dekoracija iz zlata ali srebra. Da dobiš tako čisto steklo, je odvisno od mnogo dejavnikov, od materialov, s katerimi zgradimo peč, načina zgorevanja, mešanice goriv, ki jih uporabljamo pri taljenju, osnovnih surovin. Denimo kremenčev pesek, ki ga uporabljamo mi, mora imeti čim manjšo vsebnost železa. Pri izdelavi najčistejšega stekla ne moremo uporabljati črepinj oziroma stekla, ki ga dobimo iz povratne embalaže. Za najbolj čisto steklo lahko pri proizvodnji znova uporabimo samo naše steklo.